יום שני, 21 באוקטובר 2013

טרנד- מילה גסה?

לאחרונה קיים שיח  ברשת לגבי טרנדים מסוימים בעיצוב הבית.
עיקר הפוקוס מכוון כלפי טרנד הטיפוגרפיה (אותיות ומילים בעיצוב הבית) , טרנד הבריקים על קירות הבית וטרנד ריהוט וינטג' שעובר חידוש ורענון.
השיח  סובב בעיקר סביב העייפות מהטרנדים הספציפיים הללו והשימוש המופרז בהם, וכן עולה הטענה כי "אין חדש תחת השמש"  - יותר ויותר בתים מעוצבים בצורה דומה וללא מעוף.

את דעתי בנוגע לאותם טרנדים אשאיר להמשך.... חשוב לי קודם להבהיר כמה נקודות משמעותיות.





מהו בכלל טרנד?
 טרנד הינו  "מגמה", תהליך חברתי שבו סגנון או טעם משתנים, תכתיב חברתי לפרטים הנחשבים, בין אם בתחום האופנה ובין אם בתחום עיצוב הבית.  טרנד עיצובי הופך לכזה כאשר הוא משווק ע"י ספקים רבים, מיושם בבתים רבים, "נראה בכל מקום"  והחשיפה שלו בעיתונות גדולה. טרנד עשוי להיטמע בחברה לתקופה ארוכה מאוד (שנים), ומצד שני לאחר תקופה מסוימת הטרנד עשוי להפוך מ"להיט" למאוס, משיק לשוק, ללא מיוחד ומבטל אינדיבידואליות.
יחד עם זאת בל נשכח שהטרנד נוצר ע"י מכתיבי טרנדים, שהם לרוב אנשי מקצוע מביני דבר ועניין מתחום האופנה, האומנות והעיצוב, הנחשבים בעלי טעם משובח וידע מקצועי, שסימנו מוצר מסויים, סגנון עיצובי, צבע או טקסטורה, סוג עץ או רהיט, וקבעו כי הוא הדבר החם הבא.
הטרנדים בכל התחומים מופצים מהערים הגדולות כלונדון, פריז, מילאנו, טוקיו וניו יורק, בערים אלה קיימות קבוצות גדולות של מכתיבי טרנדים.
תהליך הטמעת טרנד בחברה הוא תהליך של מינגלינג. מכתיבי הטרנדים בערים הגדולות נחשפים למוצר חדש ומזהים את הפוטנציאל שלו. כאשר הם משתמשים בו הם חושפים אותו לחברה בה הם נמצאים, וכבעלי השפעה ודעה הנטייה היא לחקות אותם, ובעזרת התקשורת- מגזינים, מדיה חברתית, טלוויזיה וקולנוע, הטרנד מתפשט ברחבי העולם.

תחום עיצוב הבית עבר תהפוכות רבות במהלך השנים. התרחקות מטרנדים עיצוביים וחזרה אליהם בשנים האחרונות היא תופעה מוכרת. וכפי שניתן לראות, טרנדים סעיצוב הבית ושימוש בהם קיים כבר שנים רבות.

שנות ה-60 התאפיינו בצבעוניות עליזה ונועזת, פופ ארט, השפעות אתניות מהודו ואפריקה, הפלסטיק מככב בריהוט כדוגמת כסאות מטבח, ורצפות וויניל שמשו פתרון נהדר בתקופה בה הנשים יצאו לעבוד.

www.indulgy.com




www.freakingnews.com




שנות ה-70 של המאה הקודמת היוו את שיאה של תקופת הטפטים ומעבר לעיצוב הפך עניין הטפטים לטרנד של ממש עם עשרות אלפי עיצובים.




www.ivillage.ca


www.homedit.com


בשנות ה-80 הייתה זו הפורמייקה שחדרה אל חיינו ושימושה היה בעיקר במטבח, בשולחנות אוכל ובחדרי השינה. צבעים מונוכרומטיים ושולחנות זכוכית היוו טרנד מרכזי בתקופה.




פורמייקה המייצגת את שנות ה-80
www.boomegirl.com



בשנות ה-90 נכנסה מגמה של מינימליזם לכל תחומי עיצוב הבית, כאשר הצבע הלבן מנצח על כולם. הרהיטים הגיעו בצבע אחיד וכך נצבעו גם הקירות. הטפטים הורדו, ארונות המטבח נצבעו בלבן או בצבע עץ, המרצפות הפכו גדולות ובהירות ואת פריטי הנוי הצבעוניים החליפו פסלים וכלים מאופקים.


לבן נקי של שנות ה-90
www.homeinsides.com


עיצוב הייטקי הוא המאפיין את תחילת שנות ה-2000, הצבעים הדומיננטיים היו לבן, שחור, אפור ואדום, בשילוב נרחב של מתכות בעיצוב הבית.


לבן, שחור ואדום של שנות ה-2000
www.wallpaperswide.com

את שלושת השנים האחרונות ניתן לאפיין בחזרה לטבע ולמקורות, התרפקות על העבר ונוסטלגיה.  הרטרו והוינטג' הפכו למילים שגורות בפי מביני דבר ועניין, שימוש בחומרים טבעיים, תעוזה ופתיחות לשימוש בקשת רחבה של צבעים וגוונים, שימוש בפריטים בעבודת יד ועוד.
טרנד הטיפוגרפיה, הבריקים וכורסאות הוינטג' בהחלט מתאימים לאפיון התקופתי.


עיצוב המאפיין את תקופתנו
www.elledecor.com/design-decorate/trends/2013-design-trends.

יחד עם זאת, עדיין ניתן לראות שימשו נרחב במאפייני שנות ה-90 וה-2000, במטבחי הפורמייקה הלבנים, בקו הנקי והמודרני.



מאז ומתמיד עיצוב הבית נשען על טרנדים. זו עובדה שקשה מאוד להתווכח איתה. מעטים המעצבים פורצי הדרך והגבולות, שלהם לקוחות פורצי דרך עם חשיבה מחוץ לקופסה.
על טיב האופי האנושי בהתייחסותו לטרנדים אפשר לכתוב פוסט שלם, אך אשאיר זאת לאנתרופולוגים ולסציולוגים שזהו תחום התמחותם.

החיים בשלהי שנות ה-2000 הם מירוץ מטורף. הגלובליזציה, האינטרנט, התקשורת המהירה והנגישה, חשפו אותנו לעולם הגדול והביאו בשורה חדשה בתחום העיצוב. נחשפנו למעצבים חדשים, לסגנונות עיצוב שונים ועיצוב פנים הפך למקצוע מבוקש. במקביל החשיפה לטרנדים ומגמות בעיצוב גדלה.
המתנה לבשורה מפי חברת PANTONE לגבי צבע השנה, רכישת מגזינים לעיצוב,  בלוגים של מעצבים ומכתיבי טרנדים, תערוכות עיצוב עולמיות, תוכניות טלוויזיה החושפות אותנו למהפכים בבית, אתרי אינטרנט כ-PINTEREST, HOUZZ, כתבות עיצוב ב-MAKO LIVING ו-XNET והיד עוד נטויה.

אנו חשופים לטרנדים, צרכני טרנדים, צמאים לטרנדים ורוכשים טרנדים. גם עם עובדה זו קשה להתווכח.
מעטים האנשים שניתן לכנותם "אינדיבידואליסטים" ממסד עד טפחות. שהולכים עם הטעם שלהם והאמת הפנימית שלהם עד הסוף.
החשיפה הגדולה וההיצע האינסופי, בנוסף לעובדה כי בימינו טרנדים באים והולכים במהירות הבזק, מביאים לכך שטעמינו האישי נוטה להשתנות.

יכולה להעיד על עצמי, כי בעברי הנטייה העיצובית שלי נטתה לכיוון פרובנס. רומנטי, מעוגל ומקושט (עד גבול מסויים). עם הלימודים והחשיפה  שלי לעיצובים שונים, נפתחתי לצבעים, לחומרים ולסגנון שהוא  פחות רומנטי, עגול ומקושט ויותר גולמי. אך הקו המאפיין אותי היה ונשאר סגנון עיצוב חם, ביתי וכפרי (אם כי אני מעצבת לא מעט בתים בסגנון מודרני נקי, ותמיד מנסה להכניס מעט חום באמצעות צבע וטקסטיל).
ארגז הכלים של מעצב צריך להכיל את היכולת לעצב בכל סגנון עיצובי, אך עליו להשאר נאמן לעצמו ולטעמו האישי ולהביאם לידי ביטוי גם בסגנון השונה ממנו.
כך גם לגבי  טרנדים. עלינו להישאר נאמנים לטעמינו, לא כל טרנד מתאים לנו, למצוא את האינדיבידואליות שלנו ולהביא אותה לידי ביטוי בתוך שלל הטרנדים הקיימים.

אין פסול בכך שבבתים  רבים אנו רואים את האותיות מתנוססות על הקירות. בעיני הן מהוות אלטרנטיבה נחמדה לתליה על הקיר.

אלטרנטיבה מתוקה לתמונה- טיפוגרפיה
www.pinterest.com

אין פסול בכך שקירות בבתים רבים מחופים בבריקים. יש מגוון עצום של גדלים, צבעים וחומרים המעבירים מסרים שונים ומתאימים לסגנונות עיצוביים שונים.



בריקים במראה אורבני
www.top-unterior-design-net




בריקים במראה אירופאי קלאסי ורך
עיצוב וצילום: רוית רוד

אין פסול בכך שבחדרי אירוח רבים עומדת כורסת וינטג' יד שניה, שלוטשה ורופדה בבד חדש ומעניין ומעניקה טאץ' חם לסלון.




מעשירה כל פינה בבית
www.vintage market.co.il

התפקיד שלנו המעצבים הוא להציג בפני לקוחותינו את האופציות השנות הקיימות בפניהם בהתאם לתקציב, להפוך טרנד לעוס למשהו חדשני, לברור משלל הטרנדים הקיימים את אותם אלה המתאימים ביותר לאופי הדיירים והבית, לסנן, למיין ולשלוט על המינונים.
חיפויים לקירות קיימים בשפע- טפטים, עץ על סוגיו וגווניו, בטון, צבעים בטקסטורות שונות, מתכת ועוד ועוד. וגם בריקים.
על הקירות ניתן לתלות אומנות, קומפוזיציות של תמונות, ציורי אווירה, כלי בית, בדים, שטיחים..... וגם אותיות.
את הסלון ניתן לרהט עם מגוון של כורסאות בגדלים שונים, מחומרים שונים בצבעים שונים... וגם בכורסת וינטג'.
התפקיד שלנו המעצבים הוא להבין ולהכיר את לקוחותינו היטב, לדעת לכוון אותם לבחירה הנכונה ביותר עבור הבית שלהם ואורח חייהם.
 לא לכל בית מתאימים בריקים, גם אם זה היה חלומה של האישה.
לא לכל בית יתאימו האותיות, גם אם בעלי הבית נדבקו בחיידק הטיפוגרפי.
לא לכל סלון תתאים כורסת וינטג', גם אם שוק הפשפשים הוא המקום האהוב ביותר על הזוג.
בל נשכח, שכמו שאנו אנשי המקצוע חשופים, כך גם לקוחותינו. הם מודעים לטרנדים, נתקלים בהם  בבתי משפחה וחברים, צופים בהם בטלוויזיה ונחשפים אליהם בעיתונות וברשת. אנחנו הסמן, הכוון, המסננת והבורר. עלינו להמציא את עצמינו בכל פעם מחדש בשפע הטרנדים הקיימים וזוהי משימה לא פשוטה ומאתגרת. לא תמיד אנחנו מצליחים לעמוד בה, לא תמיד הדבר אפשרי. בסופו של דבר אנחנו צריכים להיות שלמים עם המוצר המוגמר, וחשוב מכך, הלקוחות שלנו צריכים להיות שלמים איתו, כי הרי אנחנו הולכים והם נשארים בביתם המעוצב, גם אם כל קירותיו יהיו קומפוזיציית טיפוגרפיה אחת גדולה.
ובל נשכח מרכיב חשוב נוסף ומתווה דרך בעיצוב הבית- התקציב! חלומינו הכמוס ביותר הוא לקבל פרויקט עם תקציב מכובד, לקוח סומך ובוטח,  כזה שיאפשר לנו להביא את עצמינו לידי ביטוי  עד הסוף. אך הפער בין החלום למציאות גדול, ובתקופה זו בה מעמד הביניים נשחק,  יחד עם הרצון העז לחיות בבית מעוצב, התקציבים הופכים למוגבלים יותר ויותר (ובל נשכח כי תקציבי הום סטיילינג שונים בתכלית מתקציבי עיצוב פנים). 


טרנד הוא לא מילה גסה. טרנד יכול להיות נפלא אם נדע להשתמש בו בחכמה ובתבונה. טרנדים בעיצוב הבית היו קיימים מאז ומתמיד ונראה שהם ישארו איתנו תמיד!

ומה דעתכם בנושא? אשמח לקרוא אותה.

שלכם באהבה,
רוית


















6 תגובות:

  1. מקסים וכל כך נכון. טוב לדעת, שיש מעצבים שמבינים את הלקוח מעבר לחלומות העיצוב שלהם.

    השבמחק
  2. מעצבת שגם חושבת כמוך21 באוקטובר 2013 בשעה 10:59

    התעלית על עצמך! מסכימה עם הנאמר, בניגוד לדע הרווחת. לא ניתן להתחמק מטרנדים. כולם רוצים טרנדים. לכולם יש טרנד כלשהו בבית במינון כזה או אחר. אין מה להתבייש. זה העידן. וכל הכבוד לך שאת לא מפחדת לחשוף את מחשבותייך גם אם הן מנוגדות לכלל.

    השבמחק
  3. בתור מעצבת שעוסקת בהום סטיילינג כבר שנים תמיד לצד העיצוב הייחודי שלי שילבתי גם טרנדים, אחרי הכל כשאוהבים דברים יפים רוצים אותם גם אצלך בבית ואת מי זה מעניין אם יש כזה גם בבית אחר, אחרי הכל לכל בית יש את הסגנון שלו והטרנד לא יוריד או יוסיף לייחודו. אז לכל המעצבות שחושבות שאם הן לא משתמשות בטרנדים הם יותר מיוחדות אני רואה אותן כמעצבות מיושנות.

    השבמחק
  4. פוסט חשוב. המשיכי להיות נאמנה לעצמך ולדרכך.

    השבמחק
  5. הסטייליסטית האהובה עלי ביותר מכל הבחינות. מקצועיות, פרגון, שיתוף, מקוריות. יצירתיות ואת שאר המחמאות אשמור לפוסט הבא שאני כבר סקרנית לראותו.

    השבמחק
  6. פוסט מעניין ומלמד.
    קראתי כתבה אחרת בנושא על המיאוס בטרנדים ולדעתי מה שאת מביאה פה זאת האמת, כולנו מושפעים מטרנדים ומשתמשים בהם בלבוש ובעיצוב הבית.
    לדעתי כל דוברי הנגד בנושא אוהבים להיות מיוחדים "ומובילי דעה" וברגע שהם רואים זאת אצל כל אחד זה כבר לא מיוחד בעיניהם ומאוס.

    השבמחק